به گزارش سرویس اجتماعی خط فارس؛شاید بتوان گفت مهمترین بخش یکپارچه سازی سامانه ای در شهرداری مربوط به حوزه شهرسازی باشد، حوزه ای که مردم بیشترین مراجعات را از گرفتن مجوز تا صدور و تمدید پروانه با آن دارند، اما روندی که در سال های اخیر مشاهده شده است، بعضا صدور پروانه سال ها به […]
به گزارش سرویس اجتماعی خط فارس؛شاید بتوان گفت مهمترین بخش یکپارچه سازی سامانه ای در شهرداری مربوط به حوزه شهرسازی باشد، حوزه ای که مردم بیشترین مراجعات را از گرفتن مجوز تا صدور و تمدید پروانه با آن دارند، اما روندی که در سال های اخیر مشاهده شده است، بعضا صدور پروانه سال ها به طول می انجامد و موجب شده تا شهروندان نسبت به ساخت و ساز از بُعد سرمایه گذاری رقبت کمتری نشان دهند در صورتی که برای جذب سرمایه گذار باید برای مجوزات راه های دشوار را تسهیل بخشید.
سامانه شهرسازی شهرداری شیراز با نام سرا( E-sup) که در بیشتر کلانشهرها مورد استفاده قرار می گیرد، با چالش هایی رو به رو است؛ که در نسخه قبلی و قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت، در یکی از مصوبات هوشمند سازی شورا چندین گلوگاه فساد به عنوان ضعف این سامانه شناسایی شد و به شهرداری ابلاغ شد که تاکنون بیشتر این موارد برطرف نشده است.
چند ماه پیش شورای شهر ارتقاع نسخه قدیمی این سامانه را به نسخه جدید مصوب کرد تا شهرداری بتواند این سامانه را بروزرسانی کند.
در این مصوبه انتظار می رفت که هزینه ارتقاع از جنس پشتیبانی باشد نه اینکه نسخه جدید را به مبلغ حدود چندین میلیارد تومان خریداری کنند چراکه روند ارتقاع نسخه های جدید نرم افزاری بدین شکل است که شرکت پیمانکاری که چنین ارتقاعی را انجام می دهد صرفا هزینه پشتیبانی را باید بگیرد نه اینکه هزینه فروش یک محصول جدید را بگیرد به نظر می رسد این چالش در این مصوبه وجود دارد.
نکته دیگر که برای تغییر یک نسخه یک سامانه اتفاق می افتد این است که نسخه جدید بر روی سرور دیگری نصب و راه اندازی می شود که در مدت زمان راه اندازی این سامانه باید نسخه قدیمی تر فعالیت خود را داشته باشد، به نحوی که هیچگونه توقفی برای ارائه خدمات به شهرندان نداشته باشد اما متاسفانه مدتی است که به بهانه ارتقاع سامانه سرا(E-sup) در شهرداری کلیه فرایند ها و فعالیت های این حوزه متوقف شده است.
نکته مهتر در این ارتقاع این سامانه؛ نخست برطرف کردن گلوگاه های فسادی که در نسخه قبل وجود داشته به ویژه در حوزه نقشه است، به نحوی که باید از ابتدای درخواست تا ارئه نقشه و پرداخت عوارض هیچگونه امکان حضور شهروند در شهرداری نیاز نباشد، نکته دوم اینکه اتصال سامانه جدید به دیگر سامانه های شهرداری از جمله سامانه مالی برای پرداخت است که شهروند بدون اخذ قبض و یا مراجعه به بانک بتواند به صورت الکترونیکی قبض خود را دریافت و پرداخت نمایند.
شهرداری با این سامانه باید بر عملکرد کارشناسان خود بتواند نظارت دقیق داشته باشد تا اگر اعتراضی نسبت به تاخیر در صدور مجوز یا انجام فرایند های مرتبط وجود دارد مشخص شود و نسبت به آموزش، تغییر، ارتقاع و یا تنزل، کارشناس بر اساس آن فرایند اقدام کند، چراکه یکی از موارد مهم در شهرداری پرداخت پاداش در قالب اضافه کار به کارکنان شهرداری است که بر اساس این ارزیابی صورت گیرد.
بحث مرتبط با باغات از جمله فرایند هایی که در حوزه شهرسازی مانند تغییر کاربری و یا ساخت و ساز در بخشی از باغ و یا صدور مجوز به صورت الکترونیکی انجام می شود باید به گونه ای باشد که مشخص شود درخواست دهندگان و یا مجوز دهندگان در حوزه فعالیت های باغات به ویژه باغات قصرالدشت چطور پیش می رود.
در انتها ضمن انتقاد از عدم فعالیت سامانه شهرسازی به بهانه ارتقاع که یک بهانه غیر حرفه ای در تغییر یک نسخه سامانه است انتظار می رود تا زمان نصب، تست و استقرار، سامانه قبلی به کار خود ادامه دهد.
در آینده نیز گزارش جامع و تکمیل تری نسبت به ارائه خدمت این سامانه به مردم و برطرف شدن چالش ها ارائه خواهد شد.