به گزارس سرویس اجتماعی خط فارس؛ شاید چون ما روابط عمومیها با اصحاب عزیز رسانه، قرابت داریم و خودمان را از یک خانواده آن هم از جنس ارتباطات میدانیم و به عبارتی همسایههای دیوار به دیواریم، وا میداردمان تا برای فعالان حوزه خبر در روزی که متعلق به آنهاست بنویسیم و اهالی این قبیله بزرگ که میشناسندم، میدانند فقط این روز، مرا به قدردانی از این دوستان خوب فرا نمیخواند و بارها در ایام مختلف سال، ستایش کردهام مرامشان و در صحنه بودنشان را، حقیقتطلبی و حقیقتگوییشان را.
روز و روزگارشان هزاران بار مبارک.
و اما بعد… !
رسانهها و اهالیشان نقش اجتماعی گسترده ای را بر عهده دارند؛ رسانه در خلا به وجود نمیآید و پس از ایجاد با انبوهی از محدودیتها و عوامل ساختاری روبرو هستند که ما نیز با آن بیگانه نیستیم و به عنوان مخاطب و با آگاهی از همین محدودیتها توقع داریم و در ایام مختلف سال با برقراری ارتباطهایی که زمان و مکان نمیشناسد به یاری میطلبیمشان تا در تنویر افکار عمومی همراهمان باشند و همراهند.
کلود شنن در کتاب «نظریههای ریاضی ارتباط» مینویسد: « ارتباط عبارت است از تمام روشهایی که از طریق آن ممکن است ذهنی بر ذهن دیگر تأثیر بگذارد.»
یکی از این روشها در قالب رسانه رخ مینمایاند و پر واضح است که عملکرد رسانه، تنظیم خبر و انتشار آن یکی از همین راههای تأثیرگذار است.
بر این اساس خبرنگار و اهل رسانهای که جستجوگر است، هم او که به دنبال حقیقت است تا بیطرفانه، ابتکار عمل را به دست بگیرد و وظیفهی تنویر و اطلاع رسانی به مخاطب را بر اساس و تکیه بر اصل آزادی و آزادگی بر عهده دارد موفقتر خواهد بود، هر چند کاری باشد به غایت دشوار.
در این میان جستجوی منابع خبری بر ای اهالی رسانه اهمیت محوری دارد؛ مهمترین این منابع خبری حتما سازمانها و مردمی هستند که منشا تولید خبر به شمار میروند.
به اعتقاد هربرت گانز، «گزارشگران برای گرداوری اطلاعات فرصت چندانی ندارند و باید تلاش کنند مناسبترین خبرها را از معدودترین منابع در سریعترین زمان و به آسانترین شیوهی ممکن به دست آورند.»
با این حال خبرنگار و اهل خبر نباید خود را به همین منابع آگاه محدود کند؛ در این راه فرایند همافزایی و مشورت رسانهها با یکدیگر به عنوان یکی از منابع عمده گرداوری اطلاعات، میتواند مفید باشد همان که پییربوردیو از آن به عنوان «گردش دورانی اطلاعات» یاد میکند.
و اما مسئولیت اخلاقی!
مسئولیت اخلاقی ایجاب میکند که به مخاطب و صاحبان خبر به عنوان صرفا مشتری نگاه نشود. وظیفه اصلی و نقش اجتماعی که پیشتر از آن سخن رفت، آگاهسازی شهروندان را یکی از مهمترین مسائلی برمیشمرد که رسانه را در پایبندی به آن مسوول میداند. تفاوت ارتباط فردی و ارتباط جمعی هم در همین است و هشدار میدهد که اهالی رسانه، فراتر و فارغ از سود فردی، به رسالتشان عمل کنند. البته در این میان نقش و عملکرد روابط عمومیها در شکلگیری درست یا غلط یک رفتار را نباید نادیده گرفت؛ به عبارتی رسانه متعلق به مخاطبان خود است و نه مشتریان و سازمانها.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
دیگر بار روز خبرنگار را به فعالان پرتلاش، بیادعا و اندیشمند این حوزه تبریک و تهنیت گفته و آرزو میکنم
«اندوهی از پس کوه سر نرسد» و موفقیت، حقطلبی و حقیقتگویی هماره پیشهشان باشد.
یادداشت از عظم السادات موسوی مدیر روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس و عضو هیئت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان
- نویسنده : اعظم السادات موسوی